mandag 14. september 2009

Kildebruk

Kildebruk
"Jeg skal nå demonstrere hvordan man kan bruke sitater i egen tekstproduksjon, både korte sitater og lengre avsnitt. I denne eksempelteksten skal jeg flette inn eksempler på begge deler. Når jeg bruker kilder i oppgaver er det viktig å gjøre dette riktig slik at det ikke blir misforståelser eller fare for plagiat.

Mellom forrige avsnitt og dette skal det stå et eksempel på hvordan et blokksitat skal se ut. Under teksten viser jeg hvordan fotnoter og kilder skal se ut i en korrekt ført fagtekst."



1. Velg ut noe fra begge tekstene som du vil bruke.

2. Lag et direkte sitat innfelt i brødteksten din (i dette tilfellet eksempelteksten).
Moland uttaler seg om treningsvideo: ”- Denne videoen har ingen juridisk sammenheng med det som skjer i Kongo og vi reagerer sterkt på at den blir brukt i denne sammenheng,” sier han til VG.

3. Lag et blokksitat.

Ved hjelp av retoriske begreper skal vi nå se nærmere på gangen i en tekst fra første tanke til ferdig produkt. Den første fasen handler om å finne ut hva vi vil si. Denne fasen kalles inventio. Her samler vi argumenter og noterer dem ned vilkårlige og uten stren sensur. (Spenn .s171)

4. Lag et indirekte sitat fra en av tekstene
Tjostolv Moland uttaler seg om treningsvideoen som har kommet ut i media de siste dagene. Han sier at videoen har ingen juridisk sammenheng med det som skjer i Kongo og at han og French reagerer sterkt på at den blir brukt i den sammenhengen. 1

6. Lag fullstendig kildeliste.

Kilder:
• A.L Jomisko, T. Moum, M. Texmo, Spenn VG3, Cappelen 2008
• http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=5944331

7. Hva er vanskeligst å gjennomføre av dette? hvorfor?
Det som var vanskeligst å gjennomføre var å bli kjent med de forskjellige uttrykkene(blokksitat, direkte sitat, indirekte sitat osv.)

8. Begrunn hvorfor dette er pålitelige kilder - eller ikke.
Dette er pålitelige kilder fordi tekstene er fra læreboken i norsk og nettavisen til VG. Jeg har henvist til nettadresse og til navn på lærebok, sidetall osv.

9. Oppsummer hva du nå vet og legg det ut på bloggen. Inkluder en refleksjon omkring kildebruk - hva er viktig, og litt om hvordan det kan være både et problem og en hjelp i skolearbeidet.
Kildebruk er veldig viktig når vi jobber med fakta som vi ikke selv har skrevet. Det er viktig å ikke skrive noen andres ord i egen tekst uten å oppgi kildene. Det kan sees på som å ”stjele” noen andres tekster, utsagn eller arbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar