søndag 7. februar 2010

Sjanger - skrivedag

Norsklæreren vår Ingunn har kommet med et nytt opplegg når det gjelder skriftlig norsk. Det er en litt annen metode for å forbedre våre skrivemetoder når det gjelder stiler, tentamen og spesielt eksamen. Det går ut på at vi aller først skal velge to sjangere, en til bokmål og en til nynorsk. Her er det meningen at du skal velge de to du mestrer best i faget. Så får vi oppgaven innenfor sjangeren og skal skrive den i to deler. Først et 1.utkast som skal skrive nesten helt ferdig hjemme, og deretter får vi tid på skolen en annen dag til å skrive 2.utkast og fullføre oppgaven helt. Når vi gjør dette på skolen, blir vi satt sammen i grupper med de som har valgt samme sjanger, og vi skal diskutere og hjelpe hverandre med tekstene våres. På slutten av dagen skal vi levere inn en bearbeidet og fullført tekst som vi har jobbet mye med.

Jeg synes dette er en veldig god måte å utføre skrivingen på. Her får vi mulighet til å spesialisere oss og samtidig få tilbakemelding fra elever og lærer. Jeg likte metoden veldig godt, fordi det er mulig å forandre teksten senere med et litt annet syn på den. Det eneste negative med dette opplegget, for min del, var at 1.utkastet ble ganske dårlig i og med at det var en lekse. Jeg jobber mye bedre på skolen og ville heller at det skulle vært satt av noen timer på skolen til å skrive 1.utkastet, helst en hel dag. Bortsett fra det ville jeg ikke gjort noe annerledes! Dette var et forbedret og bra opplegg for å jobbe godt med en tekst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar