søndag 20. desember 2009

Ny måte å utføre tentamen på

Måten vi hadde tentamen i norsk før jul dette året var litt annerledes enn tidligere. Måten det ble utført på var at den ble delt i to, altså to korte skrivedager på hver tentamen. Vi fikk oppgaven og skulle skrive et første utkast. Vi skulle komme så langt som mulig, men det som var bra var at presset om å bli helt ferdig med oppgaven ble borte. vi kunne ta det med ro, finne ut hvordan vi skulle svare også begynne og etterhvert begynne å skrive. Vi leverte første utkastet, fikk tilbakemelding og et par uker etter skulle vi skrive ferdig oppgaven. Først synes jeg dette hørtes unødvendig ut, men da jeg hadde fått tilbakemelding på første del og fikk mulighteten til å forandre arbeidet mitt etter det, synes jeg det var veldig nyttig. Jeg synes at tilbakemeldingen ble mye mer nyttig da vi hadde muligheten til å bruke den med en gang.

Jeg gjorde veldig mye endringer på andre utkastet. Utifra tilbakemeldingen så jeg at mye kunne ha vært mye bedre og gjort annerledes. Jeg forandret slik at oppgaven min gikk fra en fortelling til en novelle. Jeg kuttet også ut en av historiene i oppgaven som egentlig var unødvendig for poenget mitt. Da jeg fikk igjen kladden etter å ha nesten glemt den synes jeg det var greit å kunne forandre den. Men jeg tror at uten en tilbakemelding ville jeg følt at den hadde vært ferdig. Derfor var det for min del en viktig del av skriveprosessen.

Synes dette var en bedre måte å utføre tentamen på, selv om det krevde litt mer tid enn tidligere tenamener. For min del tror jeg den ble veldig mye forbedret enn før og jeg ville likt å fortsette med denne metoden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar